NÁZEV ŠKOLY: Integrovaná střední škola, Mladá Boleslav, Na Karmeli 206
ADRESA ŠKOLY: Na Karmeli 206, Mladá Boleslav, 29301
JMÉNO ŘEDITELE ŠKOLY: Mgr. Štefan Klíma
KONTAKT: 326 321 649 info@issmb.cz
IČ: 00473944
IZO:
RED-IZO: 600170179
KOORDINÁTOŘI TVORBY ŠVP:
NÁZEV ZŘIZOVATELE: Středočeský kraj
ADRESA ZŘIZOVATELE: Středočeský kraj Krajský úřad Zborovská 11 150 21 Praha 5
KONTAKTY:
ústředna: 257 280 111
fax: 257 280 203
e-mail: info@kr-s.cz
NÁZEV ŠVP: Pekař
MOTIVAČNÍ NÁZEV: Pekař
KÓD A NÁZEV OBORU: 29-53-H Pekař
ZAMĚŘENÍ:
STUPEŇ POSKYTOVANÉHO VZDĚLÁNÍ: střední vzdělání s výučním listem
FORMA VZDĚLÁVÁNÍ:
PLATNOST OD: 01.09.2015
VERZE ŠVP: 2
ČÍSLO JEDNACÍ:
DATUM PROJEDNÁNÍ VE ŠKOLSKÉ RADĚ: 01.01.1900
DATUM PROJEDNÁNÍ V PEDAGOGICKÉ RADĚ: 01.01.1900
NÁZEV ŠKOLY: Integrovaná střední škola, Mladá Boleslav, Na Karmeli 206
ADRESA ŠKOLY: Na Karmeli 206, Mladá Boleslav, 29301
ZŘIZOVATEL: Středočeský kraj
NÁZEV ŠVP: Pekař
KÓD A NÁZEV OBORU: 29-53-H Pekař
PLATNOST OD: 01.09.2015
STUPEŇ POSKYTOVANÉHO VZDĚLÁNÍ: střední vzdělání s výučním listem
FORMA VZDĚLÁVÁNÍ:
Absolvent učebního oboru nachází uplatnění v potravinářském sektoru, zejména v pekárenském
průmyslu, v obchodních zařízeních zabývajících se výrobou a prodejem pekařských výrobků.
Po nezbytném zapracování je rovněž připraven pro podnikatelskou činnost.
Absolvent ovládá technologii pekařských výrobků. Vhodně zpracovává základní suroviny,
pomocné látky a přísady. Připravuje pekařské výrobky, které vhodně a esteticky upravuje,
kontroluje jejich kvalitu. Obsluhuje a provádí základní údržbu strojů, přístrojů a technického
vybavení provozoven. Dodržuje hygienické a bezpečnostní požadavky na práci ve stravování. Je
schopen hodnotit kvalitu vstupních surovin, polotovarů a hotových výrobků dle norem.
Po absolvování závěrečných zkoušek se může ucházet o přijetí do studijních oborů
pro absolventy tříletých učebních oborů.
Popis uplatnění absolventa v praxi:
Absolvent učebního oboru nachází uplatnění v potravinářském sektoru, zejména v pekárenském
průmyslu, v obchodních zařízeních zabývajících se výrobou a prodejem pekařských výrobků.
Po nezbytném zapracování je rovněž připraven pro podnikatelskou činnost.
Klíčové kompetence
Odborné kompetence
Učební obor pekař je zakončen závěrečnou zkouškou, která je koncipována podle Jednotného zadání závěrečných zkoušek. tato zkouška potvrzuje dosažení středního vzdělání s výučním listem. Dokladem je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list.
Závěrečná zkouška má tři základní části - písemnou, praktickou a ústní.
Obsah a organizace závěrečných zkoušek se řídí platnými předpisy.
NÁZEV ŠKOLY: Integrovaná střední škola, Mladá Boleslav, Na Karmeli 206
ADRESA ŠKOLY: Na Karmeli 206, Mladá Boleslav, 29301
ZŘIZOVATEL: Středočeský kraj
NÁZEV ŠVP: Pekař
KÓD A NÁZEV OBORU: 29-53-H Pekař
PLATNOST OD: 01.09.2015
STUPEŇ POSKYTOVANÉHO VZDĚLÁNÍ: střední vzdělání s výučním listem
FORMA VZDĚLÁVÁNÍ:
Organizace výuky
Forma realizace praktického vyučování
Realizace dalších vzdělávacích a mimovyučovacích aktivit podporujících záměr školy
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
Kompetence k učení |
|
Kompetence k řešení problémů |
|
Komunikativní kompetence |
|
Personální a sociální kompetence |
|
Občanské kompetence a kulturní povědomí |
|
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám |
|
Matematické kompetence |
|
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi |
|
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci |
|
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb |
|
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje |
|
Průřezové téma/Tematický okruh |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Občan v demokratické společnosti |
CJL1 , CJL2 , CHE , OBN , TEC |
CJL1 , CJL2 , CHE , OBN , TEC |
CJL1 , CJL2 , CHE , OBN , TEC |
Člověk a životní prostředí |
BIE , CJL2 , CHE , OBN , TEC , TEV |
CJL2 , CHE , OBN , TEC , TEV |
CJL2 , CHE , OBN , TEC , TEV |
Člověk a svět práce |
CJL1 , CJL2 , CHE , MAT , OBN , TEC |
CJL1 , CJL2 , EKO , CHE , MAT , OBN , TEC |
CJL1 , CJL2 , DAE , EKO , CHE , MAT , OBN , TEC |
Informační a komunikační technologie |
CJL1 , CHE , INT , MAT , TEC |
CJL1 , CHE , INT , MAT , TEC |
CJL1 , CHE , INT , MAT , TEC |
Zkratka |
Název předmětu |
BIE |
Biologie a ekologie |
CHE |
Chemie |
CJL1 |
Český jazyk a literatura 1 |
CJL2 |
Český jazyk a literatura 2 |
DAE |
Daňová evidence |
EKO |
Ekonomika |
INT |
Informační technologie |
MAT |
Matematika |
OBN |
Občanská nauka |
TEC |
Technologie |
TEV |
Tělesná výchova |
Přípravné kurzy nabízené školou:
Kritéria hodnocení
Způsoby hodnocení
Podmínky pro přijímání ke vzdělávání
Forma přijímacího řízení
Obsah přijímacího řízení
Kritéria přijetí žáka
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování plánu pedagogické podpory:
Plán pedagogické podpory (PLPP) sestavuje výchovný poradce ve spolupráci s třídním učitelem, s učiteli vyučovaných předmětů. Má písemnou podobu. Před jeho zpracováním budou probíhat rozhovory s jednotlivými vyučujícími s cílem stanovení např. metod práce s žákem, organizace výuky, hodnocení žáka, pomůcky, způsobů kontroly osvojení znalostí a dovedností. Výchovný poradce stanoví termín přípravy PLPP a organizuje společné schůzky s pedagogy, vedením školy i žákem samotným (v případě nutnosti i s rodiči žáka).
S PLPP je seznámen žák, zákonný zástupce žáka a všichni vyučující. Obsahuje popis obtíží žáka, stanovení cílů podpory a způsobů vyhodnocování naplňování plánu. U PLPP škola vyhodnocuje naplňování cílů jednou za školní pololetí od zahájení poskytování PLPP.
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování individuálního vzdělávacího plánu:
Individuální vzdělávací plán (IVP) žáka sestavuje třídní učitel nebo učitele konkrétního vyučovacího předmětu za pomoci výchovného poradce. IVP má písemnou podobu a je zpracován v souladu s příslušnými legislativními ustanoveními. Individuální vzdělávací plán se zpracovává na základě doporučení školského poradenského zařízení a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. Práce na sestavení IVP jsou zahájeny okamžitě po obdržení doporučení školského poradenského zařízení. IVP je sestaven nejpozději do jednoho měsíce od obdržení doporučení školského poradenského zařízení. Před jeho zpracováním budou probíhat rozhovory s jednotlivými vyučujícími, s cílem stanovení např. metod práce s žákem, způsobů kontroly osvojení znalostí a dovedností. Výchovný poradce stanoví termín přípravy IVP a koordinuje společné schůzky s rodiči, pedagogy, vedením školy i žákem samotným. IVP vychází ze školního vzdělávacího programu (ŠVP).
IVP obsahuje informace o úpravách obsahu vzdělávání žáka, časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání, úpravách metod a forem výuky a hodnocení žáka, případné úpravy výstupů ze vzdělávání žáka.
Školské poradenské zařízení vyhodnotí poskytování podpůrných opatření ve lhůtě jím stanovené. Škola seznámí s individuálním vzdělávacím plánem všechny vyučující žáka a současně žáka a zákonného zástupce žáka, není-li žák zletilý, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. Školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou sleduje a nejméně jednou ročně vyhodnocuje naplňování individuálního vzdělávacího plánu a poskytuje žákovi, zákonnému zástupci žáka a škole poradenskou podporu. Shledá-li škola, že podpůrná opatření nejsou dostačující nebo nevedou k naplňování vzdělávacích možností a potřeb žáka, bezodkladně doporučí zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Obdobně škola postupuje i v případě, shledá-li, že poskytovaná podpůrná opatření již nejsou potřebná.
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování plánu pedagogické podpory:
Za nadaného žáka se považuje žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech schopností či dovedností. Zjišťování mimořádného nadání a vzdělávacích potřeb nadaného žáka provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou.
Na základě doporučení ŠPZ mohou být žákovi přiznána podpůrná opatření příslušného stupně stanovená přílohou č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Jedná se zejména o obohacování učiva nad rámec školního vzdělávacího programu, doporučení příslušných odborných knih, časopisů, programů s cílem učivo prohloubit, rozšířit a obohatit o další informace, stimulovat procesy objevování a vyhledávání dalších souvislostí a vazeb, které dané téma vzdělávání nabízí. Nadané žáky je vhodné zapojit do různých projektů, soutěží, umožnit jim účast na studijních zahraničních pobytech, odborných stážích a exkurzích. V případě mimořádného nadání žáka může škola na základě doporučení ŠPZ povolit vzdělávání podle IVP nebo žáka přeřadit na základě zkoušek do vyššího ročníku.
PLPP mimořádně nadaného žáka sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učiteli vyučovacích předmětů, ve kterých se projevuje mimořádné nadání žáka, a s výchovným poradcem.
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování individuálního vzdělávacího plánu:
Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učiteli vyučovacích předmětů, ve kterých se projevuje mimořádné nadání žáka, s výchovným poradcem a školským poradenským zařízením. IVP mimořádně nadaného žáka má písemnou podobu a při jeho sestavování spolupracuje třídní učitel s rodiči mimořádně nadaného žáka. Při sestavování IVP vycházíme z obsahu IVP stanoveného v § 28 vyhlášky č. 27/2016 Sb. v platném znění. Práce na sestavní IVP jsou zahájeny okamžitě po obdržení doporučení školského poradenského zařízení. IVP je sestaven nejpozději do jednoho měsíce od obdržení doporučení školského poradenského zařízení. Součástí IVP je termín vyhodnocení naplňování IVP a může též obsahovat i termín průběžného hodnocení IVP, je-li to účelné. IVP může být zpracován i pro kratší období, než je školní rok. IVP může být doplňován a upravován v průběhu školního roku. Výchovný poradce zajistí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka, bez kterého nemůže být IVP prováděn.
Vzdělávací oblast/Obsahový okruh |
Předmět |
Studium |
Týdenní dotace |
||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
|||
Povinné předměty |
|||||
Jazykové vzdělávání a komunikace |
Český jazyk a literatura 1 |
1 |
1 |
1 |
3 |
Cizí jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
|
Společenskovědní vzdělávání |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Přírodovědné vzdělávání |
Biologie a ekologie |
1 |
|
|
1 |
Chemie |
0.5 |
1 |
0.5 |
2 |
|
Matematické vzdělávání |
Matematika |
1+1 |
2 |
1 |
4+1 |
Estetické vzdělávání |
Český jazyk a literatura 2 |
1 |
1 |
0+1 |
2+1 |
Vzdělávání pro zdraví |
Tělesná výchova |
1 |
1 |
1 |
3 |
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
Informační technologie |
1 |
1 |
1 |
3 |
Ekonomické vzdělávání |
Daňová evidence |
|
|
0.5+0.5 |
0.5+0.5 |
Ekonomika |
|
1 |
1 |
2 |
|
Odborné vzdělávání |
Odborný výcvik |
10+5 |
12.5+5 |
13+4.5 |
35.5+14.5 |
Stroje a zařízení |
1 |
1 |
0+1 |
2+1 |
|
Suroviny |
2 |
2.5 |
1+1 |
5.5+1 |
|
Technologie |
2 |
2 |
2.5 |
6.5 |
|
Celkem hodin |
30.5 |
34 |
33.5 |
79+19 |
Vzdělávací oblast/Obsahový okruh |
Předmět |
Studium |
Celkové dotace |
||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
|||
Povinné předměty |
|||||
Jazykové vzdělávání a komunikace |
Český jazyk a literatura 1 |
34 |
33 |
30 |
97 |
Cizí jazyk |
68 |
66 |
60 |
194 |
|
Společenskovědní vzdělávání |
Občanská nauka |
34 |
33 |
30 |
97 |
Přírodovědné vzdělávání |
Biologie a ekologie |
34 |
|
|
34 |
Chemie |
17 |
33 |
15 |
65 |
|
Matematické vzdělávání |
Matematika |
34+34 |
66 |
30 |
130+34 |
Estetické vzdělávání |
Český jazyk a literatura 2 |
34 |
33 |
0+30 |
67+30 |
Vzdělávání pro zdraví |
Tělesná výchova |
34 |
33 |
30 |
97 |
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
Informační technologie |
34 |
33 |
30 |
97 |
Ekonomické vzdělávání |
Daňová evidence |
|
|
15+15 |
15+15 |
Ekonomika |
|
33 |
30 |
63 |
|
Odborné vzdělávání |
Odborný výcvik |
340+170 |
412.5+165 |
390+135 |
1142.5+470 |
Stroje a zařízení |
34 |
33 |
0+30 |
67+30 |
|
Suroviny |
68 |
82.5 |
30+30 |
180.5+30 |
|
Technologie |
68 |
66 |
75 |
209 |
|
Celkem hodin |
1037 |
1122 |
1005 |
2555+609 |
Ročník |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Výuka dle rozpisu učiva |
34 |
33 |
30 |
Celkem týdnů |
34 |
33 |
30 |
RVP |
ŠVP |
||||
Vzdělávací oblasti/Obsahové okruhy |
Min. vyuč. hodin za studium |
Vyučovací předmět |
Počet vyuč. hodin za studium |
||
Týdenních |
Celkových |
Týdenních |
Celkových |
||
Jazykové vzdělávání a komunikace |
9 |
288 |
Cizí jazyk |
6 |
194 |
Český jazyk a literatura 1 |
3 |
97 |
|||
Společenskovědní vzdělávání |
3 |
96 |
Občanská nauka |
3 |
97 |
Přírodovědné vzdělávání |
3 |
96 |
Biologie a ekologie |
1 |
34 |
Chemie |
2 |
65 |
|||
Matematické vzdělávání |
4 |
128 |
Matematika |
4 |
130 |
Estetické vzdělávání |
2 |
64 |
Český jazyk a literatura 2 |
2 |
67 |
Vzdělávání pro zdraví |
3 |
96 |
Tělesná výchova |
3 |
97 |
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
3 |
96 |
Informační technologie |
3 |
97 |
Ekonomické vzdělávání |
2 |
64 |
Ekonomika |
2 |
63 |
Daňová evidence |
0.5 |
15 |
|||
Odborné vzdělávání |
49 |
1568 |
Suroviny |
5.5 |
180.5 |
Technologie |
6.5 |
209 |
|||
Stroje a zařízení |
2 |
67 |
|||
Odborný výcvik |
35.5 |
1142.5 |
|||
Disponibilní časová dotace |
18 |
576 |
Suroviny |
1 |
30 |
Stroje a zařízení |
1 |
30 |
|||
Odborný výcvik |
14.5 |
470 |
|||
Matematika |
1 |
34 |
|||
Daňová evidence |
0.5 |
15 |
|||
Český jazyk a literatura 2 |
1 |
30 |
|||
Celkem RVP |
96 |
3072 |
Celkem ŠVP |
98 |
3164 |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
|
1 |
1 |
1 |
3 |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
|
Název předmětu |
Český jazyk a literatura 1 |
Oblast |
Jazykové vzdělávání a komunikace |
Charakteristika předmětu |
Jazykové vzdělávání v českém jazyce vychovává žáky ke sdělnému, kultivovanému jazykovému projevu a podílí |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Integrace předmětů |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Personální a sociální kompetence: |
|
Občanské kompetence a kulturní povědomí: |
|
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: |
|
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: |
|
Způsob hodnocení žáků |
|
Český jazyk a literatura 1 |
1. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 34 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Národní jazyk a jeho útvary |
||
• rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci |
• národní jazyk, spisovná a obecná čeština, územní a sociální diferenciace jazyka, zdroje informací o jazyce |
|
Tematický celek - Hlavní principy českého pravopisu |
||
• v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu |
• slohové útvary – úprava |
|
Tematický celek - Tvoření slov, stylové rozvrstvení a obohacování slovní zásoby |
||
• pochopit tvoření slov a jeho podstatu |
• odvozování, skládání, přejímání z cizích jazyků |
|
Tematický celek - Gramatické tvary a konstrukce a jejich sémantické funkce |
||
• v písemném i mluveném projevu využívá poznatky z tvarosloví |
• hlavní principy českého pravopisu (tvarosloví 1: slovní druhy – podstatná jm., přídavná jm., zájmena, číslovky, tvarosloví 2: slovesa, neohebné slovní druhy) |
|
Tematický celek - Vyjadřování přímé i zprostředkované technickými prostředky, monologické i dialogické, neformální i formální, připravené i nepřipravené |
||
• umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi |
• rozhovor, vypravování ústní i písemné, telefonování, SMS, užití internetu – e-mail |
|
• v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví |
• rozhovor, vypravování ústní i písemné, telefonování, SMS, užití internetu – e-mail |
|
Tematický celek - Projevy prostě sdělovací, administrativní, prakticky odborné, jejich základní znaky, postupy a prostředky |
||
• v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu |
• hlavní principy českého pravopisu (vyjmenovaná slova, přípony a předpony jmen, přejatá slova, souhláskové skupiny, předpony s-, z-, předložky s, z, velká písmena ve vlastních jménech a vlastních názvech) |
|
• vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně |
• vypravování, osobní dopis, zpráva, oznámení, inzerát, SMS, e-mail |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Informační a komunikační technologie |
||
Člověk a svět práce |
||
Občan v demokratické společnosti |
Český jazyk a literatura 1 |
2. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 33 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Slovní zásoba vzhledem k příslušnému oboru vzdělávání |
||
• používá adekvátní slovní zásobu včetně příslušné odborné terminologie |
• slovo a jeho význam |
|
Tematický celek - Zvukové prostředky a ortoepické normy jazyka |
||
• řídí se zásadami správné výslovnosti |
• jak mluvíme |
|
Tematický celek - Větná skladba, druhy vět z gramatického a komunikačního hlediska, stavba a tvorba komunikátu |
||
• odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby |
• věta jednoduchá, větné členy |
|
Tematický celek - Slohotvorní činitelé objektivní a subjektivní |
||
• rozumí obsahu textu i jeho částem |
• čemu říkáme sloh |
|
Tematický celek - Komunikační situace, komunikační strategie |
||
• nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak |
• jak se dorozumíváme na dálku |
|
Tematický celek - Projevy prostě sdělovací, administrativní, prakticky odborné, jejich základní znaky postupy a prostředky |
||
• vytvoří základní útvary administrativního stylu |
• jak píšeme dopisy |
|
Tematický celek - Vyprávění, popis osoby, věci, výklad nebo návod k činnosti |
||
• samostatně zpracovává informace |
• popis, odborný popis pracovního postupu, návod, popis osoby |
|
Tematický celek - Práce s různými příručkami pro školu i veřejnost |
||
• pořizuje z odborného textu výpisky |
• vyhledávání hesel v příručce Pravidla českého pravopisu |
|
Tematický celek - Informatická výchova, knihovny a jejich služby, noviny, časopisy a jiná periodika, internet |
||
• zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky |
• návštěva knihovny, práce s novinami a časopisy, práce na PC – využití internetu |
|
Tematický celek - Zpětná reprodukce textu |
||
• vhodně se prezentuje a obhajuje svá stanoviska |
• v rámci všech tematických celků |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a svět práce |
||
Informační a komunikační technologie |
Český jazyk a literatura 1 |
3. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 30 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Větná skladba, druhy vět z gramatického a komunikačního hlediska, stavba a tvorba komunikátu |
||
• posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu |
• větná stavba a interpunkce |
|
Tematický celek - Postavení češtiny mezi ostatními evropskými jazyky |
||
• orientuje se v soustavě jazyků |
• indoevropské jazyky |
|
Tematický celek - Projevy prostě sdělovací, administrativní, prakticky odborné, jejich základní znaky, postupy a prostředky |
||
• má přehled o základních slohových postupech uměleckého stylu |
• životopis |
|
• odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového |
• životopis |
|
Tematický celek - Druhy řečnických projevů |
||
• vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat) |
• výklad, referát |
|
• přednese krátký projev |
• výklad, referát |
|
Tematický celek - Grafická a formální úprava jednotlivých písemných projevů |
||
• orientuje se ve výstavbě textu |
• výpisky |
|
• průběžně, texty v čítance, novinách a časopisech |
||
Tematický celek - Práce s různými příručkami pro školu a veřejnost |
||
• používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů |
• vyhledávání hesel v příručce Pravidla českého pravopisu |
|
Tematický celek - Informatická výchova, knihovny, jejich služby, noviny, časopisy a jiná periodika, internet |
||
• má přehled o knihovnách a jejich službách |
• návštěva knihovny, práce s novinami a časopisy, práce na PC – využití internetu |
|
Tematický celek - Získávání a zpracování informací z textu, jejich třídění a hodnocení |
||
• používá klíčová slova při vyhledávání informačních pramenů |
• práce s texty v čítance, s novinami a časopisy |
|
• má přehled o denním tisku a tisku podle svých zájmů |
• práce s texty v čítance, s novinami a časopisy |
|
Tematický celek - Druhy a žánry textu |
||
• rozpozná funkční styl a v typických příkladech slohový útvar |
• umělecký text, publicistika, odborný text |
|
Tematický celek - Zpětná reprodukce textu |
||
• vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi |
• práce zejména s texty v čítance |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a svět práce |
||
Informační a komunikační technologie |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
|
2 |
2 |
2 |
6 |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
|
Název předmětu |
Cizí jazyk |
Oblast |
Jazykové vzdělávání a komunikace |
Charakteristika předmětu |
Vzdělávání v cizím jazyce se významně podílí na přípravě žáků na aktivní život v multikulturní společnosti, Učí je vnímavosti ke kultuře, schopnosti užívat způsoby dorozumění s mluvčími jiných kultur. V kompetenci škol je zařazení takových témat do ŠVP, která odpovídají potřebě a specializaci vyučovaných oborů. |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Integrace předmětů |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Způsob hodnocení žáků |
|
Cizí jazyk |
1. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 68 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Řečové dovednosti |
||
• rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka, vyslovuje co nejblíže přirozené výslovnosti |
• receptivní řečová dovednost sluchová = poslech s porozuměním monologických i dialogických projevů |
|
Tematický celek - Jazykové prostředky |
||
• rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka, vyslovuje co nejblíže přirozené výslovnosti |
• výslovnost (zvukové prostředky jazyka) |
|
Tematický celek - Tematické okruhy, komunikační situace a jazykové funkce |
||
• vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelné řečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti |
• tematické okruhy: osobní údaje a životopis, moje rodina, přátelé, dům a domov, volný čas a zábava, každodenní život, práce a zaměstnání, péče o zdraví |
Cizí jazyk |
2. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 66 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Řečové dovednosti |
||
• rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka, vyslovuje co nejblíže přirozené výslovnosti |
• receptivní řečová dovednost sluchová = poslech s porozuměním monologických i dialogických projevů |
|
Tematický celek - Jazykové prostředky |
||
• rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka, vyslovuje co nejblíže přirozené výslovnosti |
• výslovnost (zvukové prostředky jazyka) |
|
Tematický celek - Tematické okruhy, komunikační situace a jazykové funkce |
||
• vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelné řečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti |
• tematické okruhy: jídlo a nápoje, služby, nakupování, cestování, vzdělání |
Cizí jazyk |
3. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 60 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Řečové dovednosti |
||
• rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka, vyslovuje co nejblíže přirozené výslovnosti |
• receptivní řečová dovednost sluchová = poslech s porozuměním monologických i dialogických projevů |
|
Tematický celek - Jazykové prostředky |
||
• rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka, vyslovuje co nejblíže přirozené výslovnosti |
• výslovnost (zvukové prostředky jazyka) |
|
Tematický celek - Tematické okruhy, komunikační situace a jazykové funkce |
||
• vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelné řečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti |
• tematické okruhy: Česká republika, anglicky mluvící země, práce a zaměstnání |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
|
1 |
1 |
1 |
3 |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
|
Název předmětu |
Občanská nauka |
Oblast |
Společenskovědní vzdělávání |
Charakteristika předmětu |
Obecným cílem této vzdělávací oblasti v odborném školství je připravit žáky na aktivní občanský život v |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Integrace předmětů |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Personální a sociální kompetence: |
|
Občanské kompetence a kulturní povědomí: |
|
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: |
|
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci: |
|
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje: |
|
Způsob hodnocení žáků |
|
Občanská nauka |
1. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 34 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - ČR v dějinách |
||
• dovede najít ČR na mapě světa a Evropy, podle mapy popíše její polohu a vyjmenuje sousední státy |
• česká středověká státnost a novověká státnost |
|
Tematický celek - Osobní finance |
||
• dovede sestavit fiktivní odpovědný rozpočet životních nákladů |
• majetek a jeho nabývání, pojištění. |
|
Tematický celek - Člověk jako osobnost |
||
• dovede popsat etapy lidského života |
• etapy lidského života |
|
Tematický celek - Rodinné právo |
||
• vysvětlí práva a povinnost mezi dětmi a rodiči, mezi manželi; dovede v této oblasti práva vyhledat informace a pomoc při řešení konkrétního problému |
• rodinné právo |
|
• mezilidské vztahy, vztahy v rodině, postavení mužů a žen, mezigenerační vztahy, vrstevnické skupiny |
||
Tematický celek - Trestní právo |
||
• popíše, čím se zabývají orgány činné v trestním řízení |
• trestní právo |
|
Tematický celek - Člověk a životní styl |
||
• objasní, jak se mají řešit konflikty mezi vrstevníky a žáky, co se rozumí šikanou a vandalismem a jaké mají tyto jevy důsledky |
• životní styl a trávení volného času, alternativní hnutí |
|
Tematický celek - Člověk a společnost |
||
• dovede aplikovat zásady slušného chování v běžných životních situacích; uvede příklady sousedské pomoci a spolupráce, lásky, přátelství a dalších hodnot |
• životní styl a trávení volného času, alternativní hnutí |
|
• mezilidské vztahy, vztahy v rodině, postavení mužů a žen, mezigenerační vztahy, vrstevnické skupiny |
||
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a svět práce |
Občanská nauka |
2. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 33 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Člověk jako občan |
||
• na základě pozorování života kolem sebe a informací z médií uvede příklady porušování genderové rovnosti (rovnosti mužů a žen) |
• lidská práva, rovnost |
|
• uvede základní lidská práva, která jsou zakotvena v českých zákonech – včetně práv dětí, popíše, kam se obrátit, když jsou lidská práva ohrožena |
• lidská práva, rovnost |
|
• uvede příklady jednání, které demokracii ohrožuje (sobectví, korupce, kriminalita, násilí, neodpovědnost, …) |
• lidská práva, rovnost |
|
• uvede, k čemu je pro občana dnešní doby prospěšný demokratický stát a jaké má ke svému státu a jeho ostatním lidem občan povinnosti |
• lidská práva, rovnost |
|
• uvede konkrétní příklad pozitivní občanské angažovanosti |
• lidská práva, rovnost |
|
• uvede základní zásady a principy, na nich je založena demokracie |
• lidská práva, rovnost |
|
• v konkrétních příkladech ze života rozliší pozitivní jednání (tj. jednání, které je v souladu s občanskými ctnostmi), od špatného, nedemokratického jednání |
• lidská práva, rovnost |
|
• uvede konkrétní příklady ochrany menšin v demokratické společnosti |
• lidská práva, rovnost |
|
• dovede debatovat o zcela jednoznačném a mediálně známém porušení principů nebo zásad demokracie |
• lidská práva, rovnost |
|
• pochopí ústavu a ústavní systém |
• lidská práva, rovnost |
|
Tematický celek - Člověk a právo |
||
• vysvětlí fungování právního systému |
• právo, právní stát |
|
Tematický celek - Stát a národ, masmédia |
||
• popíše na základě pozorování lidí kolem sebe a informací z médií, jak jsou lidé v současné české společnosti rozvrstveni z hlediska národnosti, náboženství a sociálního postavení; vysvětlí, proč sám sebe přiřazuje k určitému etniku (národu,…) |
• stát a národ |
|
Tematický celek - Politika, politický systém |
||
• uvede, k čemu je pro občana dnešní doby prospěšný demokratický stát a jaké má ke svému státu a jeho ostatním lidem občan povinnosti |
• ústava |
|
Tematický celek - Věda a umění |
||
• pochopí úlohu vědy a umění v životě |
• duchovní a hmotná kultura |
|
• postavení mužů a žen ve společnosti |
||
Tematický celek - Lidská společnost |
||
• popíše na základě pozorování lidí kolem sebe a informací z médií, jak jsou lidé v současné české společnosti rozvrstveni z hlediska národnosti, náboženství a sociálního postavení; vysvětlí, proč sám sebe přiřazuje k určitému etniku (národu,…) |
• postavení mužů a žen ve společnosti |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a svět práce |
||
Člověk a životní prostředí |
Občanská nauka |
3. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 30 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Globalizace |
||
• uvede příklady velmocí, zemí vyspělých, rozvojových a zemí velmi chudých (včetně lokalizace na mapě) |
• problémy současného světa |
|
Tematický celek - Člověk a svět práce |
||
• dovede vyhledat nabídky zaměstnání, kontaktovat případného zaměstnavatele a úřad práce, prezentovat své pracovní dovednosti a zkušenosti |
• příprava na povolání a profesní kariéra |
|
Tematický celek - Člověk a ekonomika |
||
• vysvětlí, co má vliv na cenu zboží |
• národní hospodářství, struktura NH, ukazatele vývoje NH, ekonomický růst, inflace, platební bilance |
|
Tematický celek - ČR a její postavení ve světě |
||
• vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky |
• ČR a její postavení ve světě |
|
Tematický celek - Terorismus |
||
• vysvětlí, čím mohou být nebezpečné některé náboženské sekty nebo a náboženská nesnášenlivost |
• politický radikalismus, extremismus a terorismus |
|
Tematický celek - Člověk a náboženství |
||
• popíše specifika některých náboženství, k nimž se hlásí obyvatelé ČR a Evropy |
• víra, náboženství, ateismus |
|
Tematický celek - Etiketa |
||
• dovede aplikovat zásady slušného chování v běžných životních situacích; uvede příklady sousedské pomoci a spolupráce, lásky, přátelství a dalších hodnot |
• odpovědnost, slušnost, dobrý vztah k lidem |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Člověk a svět práce |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
|
1 |
0 |
0 |
1 |
Povinný |
|
|
|
Název předmětu |
Biologie a ekologie |
Oblast |
Přírodovědné vzdělávání |
Charakteristika předmětu |
Výuka biologie a ekologie přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování Cílem předmětu je především naučit žáky využívat přírodovědných poznatků v profesním i občanském životě, Vyučování směřuje k tomu, aby žáci uměli: V afektivní oblasti směřuje přírodovědné vzdělávání k tomu, aby žáci získali: V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání. V tomto oboru je nižší úroveň přírodovědného vzdělávání než u maturitních oborů. |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Integrace předmětů |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: |
|
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci: |
|
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje: |
Biologie a ekologie |
1. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 34 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Úvod do biologie |
||
• charakterizuje názory na vznik a vývoj života na Zemi |
• vznik a vývoj života na Zemi |
|
Tematický celek - Úvod do ekologie |
||
• vysvětlí základní ekologické pojmy |
• základní ekologické pojmy |
|
Tematický celek - Ochrana životního prostředí |
||
• popíše historii vzájemného ovlivňování člověka a přírody |
• vzájemné vztahy mezi člověkem a životním prostředím |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a životní prostředí |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
|
0.5 |
1 |
0.5 |
2 |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
|
Název předmětu |
Chemie |
Oblast |
Přírodovědné vzdělávání |
Charakteristika předmětu |
Výuka chemie klade důraz zejména na poznávání základních přírodovědných poznatků, dále na poznávání důležitosti udržování přírodních |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Integrace předmětů |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: |
|
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci: |
|
Způsob hodnocení žáků |
|
Chemie |
1. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 17 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Obecná chemie |
||
• dokáže porovnat fyzikální a chemické vlastnosti různých látek |
• chemické látky a jejich vlastnosti |
|
Tematický celek - Anorganická chemie |
||
• vysvětlí vlastnosti anorganických látek |
• anorganické látky, oxidy, kyseliny, hydroxidy, soli |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Člověk a svět práce |
||
Informační a komunikační technologie |
Chemie |
2. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 33 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Organická chemie |
||
• charakterizuje základní skupiny uhlovodíků a jejich vybrané deriváty a tvoří jednoduché chemické vzorce a názvy |
• vlastnosti atomu uhlíku |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Informační a komunikační technologie |
||
Člověk a svět práce |
Chemie |
3. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 15 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Biochemie |
||
• charakterizuje biogenní prvky a jejich sloučeniny |
• chemické složení živých organismů |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Člověk a svět práce |
||
Informační a komunikační technologie |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
|
2 |
2 |
1 |
5 |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
|
Název předmětu |
Matematika |
Oblast |
Matematické vzdělávání |
Charakteristika předmětu |
Matematické vzdělávání v odborném školství je důležitou součástí kurikula, neboť v řadě oborů vzdělávání plní matematiku v různých životních situacích (v odborné složce vzdělávání, v dalším studiu, v osobním životě, |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Integrace předmětů |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Matematické kompetence: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Personální a sociální kompetence: |
|
Způsob hodnocení žáků |
|
Matematika |
1. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 68 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Operace s čísly |
||
• provádí aritmetické operace v R; |
• číselný obor R |
|
Tematický celek - Číselné a algebraické výrazy |
||
• provádí operace s číselnými výrazy; |
• číselné výrazy |
|
Tematický celek - Řešení rovnic a nerovnic |
||
• řeší lineární rovnice o jedné neznámé v množině R; |
• lineární rovnice a nerovnice s jednou neznámou |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a svět práce |
||
Informační a komunikační technologie |
Matematika |
2. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 66 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Funkce |
||
• dle funkčního předpisu sestaví tabulku a sestrojí graf funkce; |
• pojem funkce, definiční obor a obor hodnot funkce, graf funkce |
|
Tematický celek - Goniometrie a trigonometrie |
||
• užívá pojmy úhel a jeho velikost; |
• goniometrické funkce sin α, cos α, tg α v intervalu 0°<α<90° |
|
Tematický celek - Planimetrie |
||
• užívá pojmy a vztahy: bod, přímka, rovina, odchylka dvou přímek, vzdálenost bodu od přímky, vzdálenost dvou rovnoběžek, úsečka a její délka; |
• planimetrické pojmy |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Informační a komunikační technologie |
||
Člověk a svět práce |
Matematika |
3. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 30 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Stereometrie |
||
• určuje vzájemnou polohu bodů a přímek, bodů a roviny, dvou přímek, přímky a roviny, dvou rovin; |
• polohové vztahy prostorových útvarů |
|
Tematický celek - Pravděpodobnost |
||
• užívá pojmy: náhodný pokus, výsledek náhodného pokusu, náhodný jev, opačný jev, nemožný jev, jistý jev; |
• náhodný pokus, výsledek náhodného pokusu |
|
Tematický celek - Práce s daty |
||
• užívá pojmy: statistický soubor, znak, četnost, relativní četnost a aritmetický průměr; |
• statistický soubor a jeho charakteristika |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a svět práce |
||
Informační a komunikační technologie |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
|
1 |
1 |
1 |
3 |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
|
Název předmětu |
Český jazyk a literatura 2 |
Oblast |
Estetické vzdělávání |
Charakteristika předmětu |
Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Integrace předmětů |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Personální a sociální kompetence: |
|
Občanské kompetence a kulturní povědomí: |
Český jazyk a literatura 2 |
1. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 34 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Umění jako specifická výpověď o skutečnosti |
||
rozliší konkrétní literární díla podle základních druhů a žánrů |
I. Obecná charakteristika literatury - literatura věcná a umělecká, literární druhy a žánry, próza a poezie |
|
Teorie literatury - průběžně |
||
Tematický celek - Aktivní poznávání různých druhů umění našeho i světového. současného i minulého, v tradiční i mediální podobě |
||
na příkladech objasní výsledky lidské činnosti z různých oblastí umění |
II. Jak si lidé v dávných dobách vykládali svět |
|
III. Lidské vztahy v literatuře |
||
Tematický celek - Kultura a národnosti na našem území |
||
porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území |
II. Jak si lidé v dávných dobách vykládali svět |
|
průběžně v tématu II |
||
Tematický celek - Četba a interpretace textu |
||
vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl |
I.-III. - všechny tematické okruhy průběžně |
|
Tematický celek - Kulturní instituce v ČR a v regionu |
||
popíše vhodné společenské chování v dané situaci |
Informativní výchova - průběžně |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Člověk a svět práce |
||
Občan v demokratické společnosti |
Český jazyk a literatura 2 |
2. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 33 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Aktivní poznávání různých druhů umění našeho i světového, současného i minulého, v tradiční i mediální podobě |
||
samostatně vyhledává informace v této oblasti |
I. Obecná charakteristika literatury - opakování: literatura věcná a umělecká, literární druhy a žánry, próza a poezie |
|
Tematický celek - Hlavní literární směry a jejich představitelé v kontextu doby |
||
uvede hlavní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře |
IV. Člověk a země v literatuře |
|
Tematický celek - Umění jako specifická výpověď o skutečnosti |
||
vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi |
V. Pohled do historie v literatuře |
|
Tematický celek - Četba a interpretace literárního textu |
||
text interpretuje a debatuje o něm |
III. - V. - všechny okruhy průběžně |
|
vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl |
III. - V. - všechny okruhy průběžně |
|
Tematický celek - Kulturní instituce v ČR a v regionu |
||
orientuje se v nabídce kulturních institucí |
Informativní výchova - průběžně |
|
Tematický celek - Základy teorie literatury |
||
- postihne sémantický význam textu |
Teorie literatury - průběžně |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a svět práce |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a životní prostředí |
Český jazyk a literatura 2 |
3. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 30 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Hlavní literární směry a jejich představitelé v kontextu doby |
||
uvede hlavní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře |
VI. Válka v literatuře 20. stol. |
|
Tematický celek - Umění jako specifická výpověď o skutečnosti |
||
vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl |
VII. Lidská práce a záliby |
|
IX. Napětí v literatuře |
||
Tematický celek - Aktivní poznávání různých druhů umění našeho i světového, současného i minulého, v tradiční i mediální podobě |
||
vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi |
VIII. Divadlo - písňové texty |
|
Teorie literatury - průběžně |
||
Tematický celek - Četba a interpretace literárního textu |
||
text interpretuje a debatuje o něm |
VI. - IX. - všechny okruhy - průběžně |
|
Interpretace textu - průběžně |
||
Tematický celek - Metody interpretace textu |
||
postihne sémantický význam textu |
Interpretace textu - průběžně |
|
Tematický celek - Kulturní instituce v ČR a v regionu |
||
orientuje se v nabídce kulturních institucí |
Informativní výchova - průběžně |
|
Tematický celek - Tvořivé činnosti |
||
samostatně vyhledává informace v této oblasti |
Tvořivé činnosti - průběžně |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Člověk a svět práce |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
|
1 |
1 |
1 |
3 |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
|
Název předmětu |
Tělesná výchova |
Oblast |
Vzdělávání pro zdraví |
Charakteristika předmětu |
Oblast Vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za své zdraví. Vede žáky k tomu, aby znali potřeby svého těla v jeho biopsychosociální jednotě a rozuměli tomu, jak působí výživa, životní prostředí, dodržování hygieny, pohybové aktivity, pozitivní emoce, překonávání negativních emocí a stavů, jednostranné činnosti, disharmonické mezilidské vztahy a jiné vlivy na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem (na alkoholu, tabákových výrobcích, drogách, hracích automatech, počítačových hrách aj.), proti médii vnucovanému ideálu tělesné krásy mladých lidí a na výchovu k odpovědnému přístupu k sexu. Protože jsou žáci v současnosti vystaveni řadě nebezpečí, která ohrožují jejich zdraví a často i život, nabývají na významu i dovednosti potřebné pro obranu a ochranu proti nim, tj. pro chování při vzniku mimořádných událostí. V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. Žáci jsou vedeni k pravidelnému provádění pohybových činností, ke kvalitě v pohybovém učení, jsou jim vytvářeny podmínky k prožívání pohybu a sportovního výkonu, ke kompenzování negativních vlivů způsobu života a ke spolupráci při společných činnostech. Jsou vychováváni k dodržování zásad bezpečnosti a prevenci úrazů při pohybových aktivitách. V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci. Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli: − vážit si zdraví a cílevědomě je chránit; rozpoznat, co ohrožuje tělesné a duševní zdraví; − pojímat zdraví jako prvořadou hodnotu potřebnou ke kvalitnímu prožívání života; − preferovat takový způsob života, aby byly zdraví ohrožující návyky, činnosti a situace co nejvíce eliminovány; využívat pravidelné pohybové aktivity v denním režimu a k celoživotní péči o zdraví; − racionálně jednat v situacích osobního a veřejného ohrožení; − chápat, jak vlivy životního prostředí působí na zdraví člověka (vzduch, voda, hluk, chemické látky aj.); − posoudit důsledky komerčního vlivu médií na zdraví a zaujmout k mediálním obsahům kritický odstup; − vyrovnávat nedostatek pohybu a jednostrannou tělesnou a duševní zátěž; − usilovat o dosažení sportovní a pohybové gramotnosti; − pociťovat radost a uspokojení z provádění tělesné (sportovní) činnosti; − usilovat o pozitivní změny tělesného sebepojetí; − využívat pohybových činností, pravidel a soutěží ke správným rozhodovacím postupům podle zásad fair play; − kontrolovat a ovládat své jednání, chovat se odpovědně v zařízeních tělesné výchovy a sportu a při pohybových činnostech vůbec; podle potřeby spolupracovat; − dosáhnout optimálního tělesného a pohybového rozvoje v rámci svých možností. |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Integrace předmětů |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci: |
Tělesná výchova |
1. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 34 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Teoretické poznatky a pohybové dovednosti |
||
• Volí sportovní vybavení (výstroj a výzbroj) odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat; |
• Teoretické poznatky - význam pohybu pro zdraví; prostředky ke zvyšování síly, rychlosti, vytrvalosti, obratnosti a pohyblivosti; technika a taktika; zásady sportovního tréninku. Odborné názvosloví. Výstroj, výzbroj; údržba. Hygiena a bezpečnost; vhodné oblečení – cvičební úbor a obutí; záchrana a dopomoc; zásady chování a jednání v různém prostředí; regenerace a kompenzace; relaxace. Pravidla her, závodů a soutěží. Rozhodování. Zdroje informací. |
|
Tematický celek - Zdraví člověka a zásady jednání v situaci ohrožení života |
||
• Uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku; |
• Zdraví - činitelé ovlivňující zdraví: životní prostředí, životní styl, pohybové aktivity, výživa a stravovací návyky, rizikové chování aj. Duševní zdraví a rozvoj osobnosti; sociální dovednosti; rizikové faktory poškozující zdraví. Odpovědnost za zdraví své i druhých; péče o veřejné zdraví v ČR, zabezpečení v nemoci; práva a povinnosti v případě nemoci nebo úrazu. Partnerské vztahy; lidská sexualita. Prevence úrazů a nemocí. Mediální obraz krásy lidského těla, komerční reklama. |
|